dinsdag 28 mei 2013

Als babietjes in bad gaan..

Als babietjes in bad gaan, dan is het altijd spannend of ze het leuk zullen vinden, of helemaal niet leuk.
En o wee, als ze het niet leuk vinden, dan gaan ze echt hard huilen! Een badkamer kan meestal een beetje galmen omdat er niet zo veel meubeltjes staan, en dan klinkt het huilen nóg harder!

De eerste keer dat Finn gewassen werd, was hij 1 dag oud. Een van de verpleegkundigen/vroedvrouwen kwam Finn wassen, en toonde me daarbij hoe alles moest. Ik was goed aan het opletten, toen ze plots zei: "Dit is zijn eerste badje, misschien wil je wel graag foto's nemen?"
Absoluut! En dus heb ik het fototoestel genomen en ben ik beginnen foto's nemen, en erna filmen.. Zalig om dat filmpje nu terug te zien. Zalig, gewoon omdat hij nog zo klein was.. Hij weende wel hard toen hij uit het water werd gehaald, en hij was nog zo hulpeloos en klein en broos.. Nu lijkt Finn al bijna een peuter als je het met 4 maand terug vergelijkt!

Hier de eerste foto van zijn eerste badje (in de wastafel):
(zie eens hoe relaxed hij was, 1 dag oud..)
Inderdaad, ik heb er een vierkantje op geplakt.. 
't Zou niet leuk zijn als Finn in zijn puberjaren hierover kwaad is op mij, he.. :)

Wil je bij het badje dat jouw kindje zijn oogjes opendoet? De vroedvrouw zei me om het licht een beetje te dempen, dat helpt! Bij Finn gingen spontaan zijn oogjes open!


En hier een foto van een badje thuis, toen hij precies 3 maand oud was, in het groot bad:

















Finn was toen ook al in zijn "orale fase", en stak dus voortdurend zijn handje in zijn mond. En intussen spartelen met de beentjes maar! :)

Wat de veiligheid betreft: 
doe mijn foto maar niet na, en blijf je kind vasthouden. Je ziet het niet op de foto maar we stonden klaar om hem meteen uit het water te halen als hij zijn hoofdje zou gedraaid hebben. De foto is heel snel getrokken, maar een baby draait zijn hoofdje nog sneller!
Blijf dus ten allen tijde bij je baby, en hou zijn of haar hoofdje altijd goed vast.
Finn heeft een keertje zijn hoofdje gedraaid en een slok water binnen gehad. Hij heeft toen het water ingeslikt dus hij heeft niet moeten hoesten of had zich niet verslikt, maar hij was wel enorm geschrokken, en heeft dus flink gehuild. En amaai, ik was toen ook erg geschrokken! (en ja, ik heb ook gehuild..)
Beter voorkomen dan genezen dus..

Tweede natuur voor de meeste baby's
De meeste baby'tjes gaan van nature graag in bad. In de buik zat je immers ook in (vrucht)water.
De eerste keer dat de vroedvrouw jouw kindje wast, is het op haar manier. Ze heeft meestal geen tijd om hier een uur mee bezig te zijn, er zijn immers nog andere mama's die moeten geholpen worden.
Maar eens je zelf je kindje kan wassen, doe je het wél op jouw manier. En dan heb ik het vooral over het baden zelf. Er zijn een aantal basisregels waarmee je best rekening houdt, maar dat stuk betreft vooral het wassen.

Morgen laat ik jullie weten hoe de vroedvrouwen in de materniteit het me geleerd hebben!

2 opmerkingen:

  1. What a beautiful picture!!! Finn looks in peace in the first pictures. Everytime I wanted to put in a tub my baby daughter, she started to cry. So, no bath for her.:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That's too bad! How old is your baby girl now? Maybe it's not too late to try a different approach?

      Verwijderen